Europa posa Google en el punt de mira

Europa posa Google en el punt de mira Dijous, Juny 15, 2023



Brussel·les acusa la multinacional d’abusar de posició de poder en el sector de la publicitat en línia i planteja la possibilitat d’obligar-la a vendre una part del negoci

La Comissió Europea ha acusat Google de distorsionar el sector de la publicitat en línia (adtech) a través de pràctiques que acabaven afavorint els seus propis serveis tecnològics. Segons ha denunciat aquest dimecres l'executiu, la multinacional estatunidenca hauria utilitzat la seva posició de poder al mercat per facilitar que els seus anuncis i els dels seus clients apareguessin a diferents portals en línia, en detriment dels de la competència. Google s'exposa a una multa equivalent al 10% de la seva facturació anual, tot i que la Comissió creu que la sanció econòmica seria “poc efectiva” i suggereix la venda d'una part del seu negoci dins el sector adtech per evitar “conflictes d'interès”.

En el comunicat publicat aquest dimecres, la Comissió Europea detalla que la investigació que ha dut a terme revela que, almenys des del 2014, Google hauria abusat de la seva posició dominant a través de les seves eines, presents en tota la cadena de valors del sector. En aquest sentit, l'empresa hauria afavorit la seva plataforma d'intercanvi d'anuncis, anomenada AdX, informants als seus clients de les millors ofertes que havien de presentar per poder superar altres competidors. D'aquesta manera, els clients de Google podien estar segurs que els seus anuncis es col·locarien als diferents portals en línia.

Per la Comissió, aquestes pràctiques són “preocupants”, ja que considera que anaven encaminades a donar “un avantatge competitiu” a AdX. “Tot plegat reforçar el rol central de Google en el sector adtech i en la capacitat de l'empresa de cobrar tarifes més altes pels seus serveis”, apunta. Segons ha defensat la vicepresidenta executiva de la Comissió Europea, Margrethe Vestager, les primeres investigacions apunten que la multinacional “ha utilitzat efectivament la seva posició de poder”. “No només ha danyat els competidors, sinó que també ha inferit en els interessos dels portals web i en l'increment de costos dels anunciats”, afegeix. “En cas que es confirmin les acusacions, estem parlant de pràctiques il·legals sota les nostres normes de competició”, ha sentenciat.
A l'espera d'una altra sanció milionària

L'anunci de la Comissió Europea arriba no mesos després que el Tribunal General de la Unió Europea (TGUE) confirmés una multa de 4.125 milions d'euros que va imposar l'executiu comunitari a Google l'any 2018, en aquest cas per abús de la seva posició sobre els fabricants de mòbils Android. En aquella ocasió, Brussel·les va sancionar l’empresa en considerar que havia imposat restriccions contractuals anticompetitives als fabricants de dispositius mòbils i als operadors, obligant-los a preinstal·lar la seva aplicació de cerca general (Google Search) i de navegació (Google Chrome). La multa encara no és ferma perquè la companyia ha presentat un recurs de cassació davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), però en cas que es confirmés, seria la sanció més alta imposada a Europa per una autoritat de la competència.

Tampoc és la primera vegada que Google té un enfrontament amb la Comissió Europea pel negoci de la publicitat en línia. A principis de 2022, l’executiu va començar a investigar el pacte Jedi Blue que l’empresa va signar amb Meta, en el qual la primera oferia a la propietària de Facebook, Instagram i WhatsApp entrar en el seu servei de subhastes per col·locar anuncis a la xarxa. L’executiu va investigar el cas perquè sospitava que podria ser l’origen d’un duopoli, però finalment va tancar el cas a finals de l’any passat en no trobar prou evidències.

Font: Metadata.cat

 

« Enrere