La UE obliga Amazon a facilitar la cancel·lació de les subscripcions Prime a Europa

La UE obliga Amazon a facilitar la cancel·lació de les subscripcions Prime a Europa Dimecres, Juliol 6, 2022

Amazon ha acordat simplificar el procés de cancel·lació de Prime a Europa, de manera que els clients podran finalitzar la seva subscripció amb només dos clics, segons ha anunciat la Comissió Europea. Els canvis, que han estat implementats a partir de l'1 de juliol, hauran de posar fi a les "múltiples pàgines" plenes d’"informació per distreure" i "botons poc clars" que Amazon ha estat utilitzant per afegir resistència al procés de cancel·lació.


La Comissió Europea informa que els canvis s'apliquen a la Unió Europea i a l'Espai Econòmic Europeu. Tot i que el Regne Unit va deixar de ser membre de la UE a principis del 2020, The Guardian informa que els subscriptors del Regne Unit també es beneficiaran del procés de cancel·lació de la subscripció amb dos clics.


"La transparència i la confiança dels clients són les principals prioritats per a nosaltres", va dir el portaveu Bradley Mattinger en un comunicat enviat per correu electrònic. "Amb el disseny, deixem de forma clara i senzilla que els clients s'inscriguin o cancel·lin a la seva subscripció a Prime. Escoltem contínuament els comentaris dels usuaris i busquem maneres de millorar l'experiència del client i de moment no tenim cap canvi per anunciar".


Amazon ha acceptat fer els canvis després de les queixes dels grups de consumidors de la UE, inclòs el Consell de Consumidors de Noruega, que va elaborar un llarg informe sobre el procés opac de cancel·lació de Prime d'Amazon el gener de 2021. L'informe conté captures de pantalla de les diverses pàgines que els usuaris han de desplaçar per cancel·lar la seva subscripció, que conté "tècniques de disseny manipulatiu" també conegudes com a "patrons foscos".


La Comissió Europea explica que Amazon havia de canviar el seu procés per complir amb la directiva de pràctiques comercials deslleials de la plataforma. Amazon havia acceptat anteriorment canviar la seva interfície web per etiquetar el botó de cancel·lació amb més claredat i escurçar el text que distreu, però ara diu que escurçarà encara més aquest text explicatiu. Els canvis es faran a ordinadors, mòbils i tauleta.


"Els consumidors han de poder exercir els seus drets sense cap pressió de les plataformes", va declarar el comissari de Justícia Didier Reynders en un comunicat. "Una cosa està clara: el disseny manipulatiu o els "patrons foscos" s'han de prohibir. Dono la benvinguda al compromís d'Amazon per simplificar les seves pràctiques i permetre als consumidors donar-se de baixa de manera gratuïta i senzilla".


La futura legislació de la UE podria restringir encara més les interfícies d'usuari com aquestes. S'espera que la propera Llei de serveis digitals (DSA), que els legisladors de la UE van acordar provisionalment a principis d'aquest any, contingui prohibicions explícites relacionades amb l'ús de "patrons foscos". S'espera que la DSA entri en vigor en 15 mesos després de ser votada com a llei, o a partir de l'1 de gener de 2024, el que sigui més tard.

 

« Enrere